Peran Guru PAI dalam Bimbingan Konseling Siswa Bermasalah Di SMA 1 Tambun Utara Kabupaten Bekasi

Authors

  • Akmal Rizki Gunawan Universitas Islam "45" Bekasi
  • Riffa Amalia Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i1.112

Keywords:

Guru PAI, Bimbingan Konseling, Siswa Bermasalah.

Abstract

This study aims to determine the role of PAI teachers in counseling troubled students, to find out the concrete efforts of the PAI teacher's program of activities in dealing with problematic students, to know the cooperation of PAI teachers and BK teachers in helping to deal with problematic students, and to find out the supporting and inhibiting factors in overcoming problem students at SMAN 1 Tambun Utara. The research, which was conducted for 3 months (July-September) used qualitative methods and data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation at SMAN 1 Tambun Utara. The subjects of this study were principals, PAI teachers, BK teachers, and students at SMAN 1 Tambun Utara. The result of this study is the role of PAI teachers in counseling troubled students at SMAN 1 Tambun Utara by implementing exemplary, habituation, and advice methods. In addition, the factor that supports PAI teachers in dealing with problematic students is the existence of spiritual activities, while the inhibiting factor is the limited time that PAI teachers have in carrying out their duties to overcome student problems.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran guru PAI dalam bimbingan konseling siswa bermasalah, mengetahui upaya konkrit program kegiatan yang dilaksanakan guru PAI dalam menangani mahasiswa bermasalah, mengetahui kerja sama guru PAI dan guru BK dalam membantu menangani siswa bermasalah, dan untuk mengetahui faktor pendukung serta penghambat dalam mengatasi siswa bermasalah di SMAN 1 Tambun Utara. Penelitian yang dilaksanakan selaam 3 bulan (bulan Juli-September) ini menggunakan metode kualitatif dan teknik pengumpulan datanya berupa observasi, wawancara, dan dokumentasi di SMAN 1 Tambun Utara. Subjek dari penelitian ini adalah kepala sekolah, guru PAI, guru BK, dan siswa di SMAN 1 Tambun Utara. Hasil dari penelitian ini adalah peran guru PAI dalam bimbingan konseling siswa bermasalah di SMAN 1 Tambun Utara dengan mengimplementasikan metode keteladanan, pembiasaan, dan nasihat. Selain itu, faktor yang mendukung guru PAI dalam menangani siswa bermasalah adalah karena adanya kegiatan rohis, sedangkan faktor yang menghambatnya adalah keterbatasan waktu yang dimiliki guru PAI dalam melaksanakan tugasnya untuk mengatasi permasalahan siswa.

Additional Files

Published

2022-03-31

How to Cite

Gunawan, A. R., & Amalia, R. (2022). Peran Guru PAI dalam Bimbingan Konseling Siswa Bermasalah Di SMA 1 Tambun Utara Kabupaten Bekasi. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(1), 32–47. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i1.112

Most read articles by the same author(s)