Sistem Pembelajaran E-learning Menggunakan Metode ADDIE di SDIT Kabupaten Cirebon

Sistem Pembelajaran

  • Tika Agustiyani STMIK IKMI CIREBON
  • Tuti Hartati STMIK IKMI CIREBON
  • Dita Amalia STMIK IKMI CIREBON

Abstract

Education is something that cannot be separated in human life and has become a primary need besides clothing and food. Students tend to prefer to play rather than study and because the teacher teaches students are only glued to the module so they get bored quickly and are less active which results in a lack of student interest in learning. Currently, various concepts have been offered to support the development of the world of education, one of which is smartphone users as a medium for delivering learning. To improve these services, an e-learning course has been developed for elementary school children using the ADDIE method. This study uses the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) method for learning media because this method is a simple learning system design model and is very easy to learn. With this, e-learning in the form of applications using the ADDIE method of this research can bridge the relationship between students and teachers even without face-to-face contact. With this application not only play but also learn. Through this service, students can continue to receive subject matter and complete tests and assignments given by teachers at school. With this application, students will not miss the teaching material delivered by the teacher.

ABSTRAK

Pendidikan merupakan hal yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan manusia dan sudah menjadi kebutuhan primer selain sandang dan pangan. Siswa cenderung lebih suka bermain dari pada belajar dan karena guru mengajarkan siswa hanya terpaku pada modul sehingga cepat bosen dan kurang aktif yang mengakibatkan kurangnya minat siswa untuk belajar. Saat ini, berbagai konsep telah ditawarkan untuk mendukung perkembangan dunia pendidikan, salah satunya adalah pengguna smartphone sebagai media bantu untuk penyampaian pembelajaran. Untuk meningkatkan layanan tersebut, telah dikembangkan sebuah pembelajaran e-learning untuk anak – anak Sekolah Dasar menggunakan metode ADDIE. Penelitian ini menggunakan metode ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) untuk media pembelajaran karena metode ini merupakan model desain system pembelajaran yang sederhana dan sangat mudah di pelajari. Dengan adanya, pembelajaran e-learning berupa aplikasi dengan metode ADDIE penelitian ini dapat menjembatani hubungan antara siswa dan guru walau tanpa kontak bertatap muka langsung. Dengan aplikasi ini bukan hanya bermain tetapi juga belajar. Melalui layanan ini, siswa dapat tetap menerima materi pelajaran dan menyelesaikan tes dan tugas yang diberikan guru disekolah. Dengan aplikasi ini, siswa tidak akan ketinggalan materi ajar yang disampaikan oleh guru.

Published
2022-03-31
How to Cite
Agustiyani, T., Hartati, T., & Amalia, D. (2022). Sistem Pembelajaran E-learning Menggunakan Metode ADDIE di SDIT Kabupaten Cirebon. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(1), 100-108. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i1.117

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.