Ikhlas dalam Perspektif Al Quran

Analisis Terhadap Konstruk Ikhlas Melalui Metode Tafsir Tematik

Authors

  • Taufiqurrahman Taufiqurrahman IAI Bunga Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i2.23

Keywords:

ikhlas; perspektif; Al Quran.

Abstract

Ikhlas is the purity of heart in worshiping or doing charity to get to Allah. Ikhlas is an atmosphere of obligation that reflects the inner motivation towards worshiping Allah and towards cleansing the heart from the tendency to commit acts that do not lead to God. There are five important aspects of sincerity, namely (1) sincerity in the meaning of religious purification (2) sincerity in the sense of purification religion from lust and deviant behavior; (3) sincere in the sense of purifying charity from various hidden diseases and blemishes; (4) sincere in the sense of purifying utterances from useless words, bad words, and boastful words, and (5) sincere in the sense of refining character by following what God wants. This research is a qualitative research with the semiotic approach of bayaniyah through a study of the verses related to sincere. The research was carried out by exploring the meanings that are close to even the right ones to find the essence of the meaning of sincerity. Some interpretive literature is used to support this writing.

Abstrak

Ikhlas merupakan kesucian hati dalam beribadah atau beramal untuk menuju kepada Allah. Ikhlas adalah suasana kewajiban yang mencerminkan motivasi bathin kearah beribadah kepada Allah dan kearah membersihkan hati dari kecenderungan untuk melakukan perbuatan yang tidak menuju kepada Allah.Terdapat lima aspek penting dalam ikhlas, yaitu (1) ikhlas dalam arti pemurnian agama (2) ikhlas dalam arti pemurnian agama dari hawa nafsu dan perilaku menyimpang; (3) ikhlas dalam arti pemurnian amal dari bermacam-macam penyakit dan noda yang tersembunyi; (4) ikhlas dalam arti pemurnian ucapan dari kata-kata yang tidak berguna, kata-kata buruk, dan kata-kata bualan, serta (5) ikhlas dalam arti pemurnian budi pekerti dengan mengikuti apa yang dikehendaki oleh Tuhan. Penelitian ini  merupakan penelitian kualitaif dengan pendekatan semiotik bayaniyah melalui studi terhadap ayat-ayat yang berkaitan dengan ikhlas.Peneltian dilaksanakan dengan menggali makna-maknayang mendekati bahkanyang tepat untuk mnemukan hakikat makna ikhlas. Beberapa litertur tafsir digunakan untuik mendukung penulisan ini.

References

Abul Qasim Abdul Karim Hawazin al-Qusyairi an-Nasaburi, Risalah Qusyairiyah: Sumber Kajian Ilmu Tasawuf,,,

Abi al-Hasan Ahmad ibn al-Faris ibn Zakaria, Mu`jam Maqaayis al-Lughah, j. II. Beirut: Dar al-Fikr, 1986.

Abu al-Lais Nasr ibn Muhammad ibn Ibrahim as-Samarqandi, Tafsir Bahr al-Ulum,

(Beirut: Daar al-Fikr, t.t.), juz 17.

Ahmad bin Muhammad As-Shaawi, Haasyiyah ash-Shawi ‟ala Syarh as-Shagir, (ttp.: Mauqi„ al-Islam).

Al-Ghazali, Ihya‟ Ulumiddin. Jakarta: C.V. Faizan, 1989.

Al-Maragi, Tafsir al-Maragi, (Beirut: Dar al-Fikr, t.t.), Juz 23.

Baron, R. A. & Byrne, D. (2005) Psikologi Sosial (Terj. Djuwita, dkk.). Jakarta: Erlangga.

Depag RI, AI-Qur‟an dan Terjemahnya

Emmons, R.A., Barrett, J. L., & Schnitker, S.A. Personality and the capacity for religious and spiritual experience‟, Handbook of Personality: Theory and Research (edited by Oliver P. John, Richard W. Robins, & Lawrence A. Pervin). New York: The Guilford Press, 2008.

Ibnu Faris, Mu‟jam al-Maqaayis fi al-Lugah . Beirut: Dar al-Jail, 1991.

Lu‟luatul Chizanah, Ikhlas=Prososial?: Studi Komparasi Berdasar Caps, dalam

Jurmal Psikologi Islam, Vol. 8, No. 2. Tahun 2011

Lu‟luatul Chizanah dan M. Noor Rochman Hadjam, Validitas Konstruk Ikhlas: Analisis Faktor Eksploratori terhadap Instrumen Skala Ikhlas. Jurnal Psikologi Voluem 38, No. 2, Desember 2011.

Mahmud Al-Alusi Abu al-Fad)l, Ruuh al-Ma„aani fi Tafsiir al-Qur‟an al-Adzim wa as-Sab„ Masaani , (Beirut: Dar Ihya‟ at-Turats al-„Arabi), juz 23-24.

M. Shodiq, Kamus Istilah Agama, cet. II (Jakarta: C.V. SIENTTARAMA, 1988.

Muhammad `Abd al-Baqi, al-Mu`jam al-Mufahras li Alfazd al-Qur‟an al-Karim (Bandung: CV. Diponegoro, t.th)

Muhammad At-Thahir bin Muhammad bin Muhammad T)ahir ibn „Asyur at- Tunisi, at-Tahriir wa at-Tanwiir al-Masyhuur bi at-Tafsiir Ibnu „Asyur. Beirut:Muassasah at-Tarikh al-‟Arabi, 2000. juz 4.

Muhammad Rasyid Ridla, Tafsir al-Qurann al-Hakiim, j. V, cet. 2. Kairo: Majallah al-Manar, 1947.

Passer, M. W. & Smith, R. E. (2004) Psychology The Science of Mind and Behavior (Sec. Ed.). NY: MG Hill.

Sahabuddin dkk, Ensiklopedi Al-Qur‟an: Kajian Kosakata, Cet. 1. Jakarta: Lentera Hati, 2007.

Shofaussamaati, “Ikhlas perspektif Al-Qur‟an: Kajian Tafsir Maudhu‟i”, dalam Jurnal Hermeneutik, Vol. 7, No. 2 (Desember 2013).

Qalami, A. F. Ringkasan Ihya‟ Ulumiddin. Surabaya: Gita Media Press, 2003.

Tim Penyusun, Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa,Kamus 5Besar Bahasa Indonesia,. Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

Wahbah Zuhaili, At-Tafsiir al-Muniir fi al-Aqiidah wa asy-Syarii„ah wa al-Manhaj, (Beirut: Daar al-Fikr, t.t.), juz 1

Additional Files

Published

2019-09-22

How to Cite

Taufiqurrahman, T. (2019). Ikhlas dalam Perspektif Al Quran: Analisis Terhadap Konstruk Ikhlas Melalui Metode Tafsir Tematik. Eduprof : Islamic Education Journal, 1(2), 279–312. https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i2.23