Strategi Kepala Taman Kanak-Kanak dalam Persiapan Implementasi Konsep Merdeka Bermain

  • Nilamsari Kusumawati Putri Universitas Negeri Semarang
  • Jolaekha Jolaekha Universitas Negeri Semarang
  • Lita Latiana Universitas Negeri Semarang
Keywords: Strategi, Kepemimpinan, Merdeka Bermain

Abstract

The principal has an important role in the progress of the school, the strategy that the principal has on the preparation for the application of independence is certainly an important thing to discuss. The purpose of this study is to know what strategies can be carried out by the principal in preparing for the application of the concept of independence. The study was conducted in the Principal of the Mutiara Bunda Kindergarten School in Cirebon Regency. Research uses descriptive qualitative methods and uses non-probablity sampling sampling techniques with a type of purposive sampling where the type of sample drawing technique is carried out with certain considerations and objectives. Data collection techniques in this study use data triangulation to measure the accuracy of data obtained. The results of this study are the principal's strategy in preparing for the application of independence playing in this school there are five main points, namely: understanding as a leader, example, open with new things, providing training to teachers in the school and evaluating programs- The new program is implemented so that it can quickly find the right solution to complete the existing obstacles.

ABSTRAK

Kepala Sekolah memiliki peran penting dalam kemajuan sekolah, strategi yang dimiliki Kepala Sekolah terhadap persiapan penerapan merdeka bermain tentunya menjadi satu hal yang penting utnuk dibahas. Tujuan penelitian ini adalah utnuk mengetahui strategi apa saja yang dapat dilakukan oleh Kepala Sekolah dalam mempersiapkan penerapan konsep merdeka bermain. Penelitian dilakukan pada Kepala Sekolah TK Mutiara Bunda Kabupaten Cirebon. Penelitian menggunakan metode kualitatif deskriptif serta menggunakan teknik pengambilan sampel nonprobablity sampling dengan jenis purposive sampling dimana jenis teknik mengambilan sampel ini dilakukan dengan pertimbangan dan tujuan tertentu. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi data untuk mengukur keakuratan data yahng didapat.

Hasil dari penelitian ini adalah strategi kepala sekolah dalam persiapan penerapan merdeka bermain di sekolah ini terdapat lima poin utama, yaitu: pemahaman sebagai pemimpin, keteladanan, terbuka dengan hal baru, memberikan pelatihan kepada guru-guru yang ada di sekolah serta melakukan evaluasi terhadap program-program baru yang diterapkan sehingga dengan cepat dapat menemukan solusi yang tepat guna menyelesaikan hambatan yang ada.

References

Adnyani, Ni Wayan, ‘Penerapan Media Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini: Merdeka Belajar di Era Belajar Di Rumah’, Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6.1 (2021), 13-28

Ahmad., and Suriansyah, Aslamiah, ‘Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Guru, Orang Tua, dan Masyarakat dalam Membentuk Karakter Siswa’, Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2.2 (2015), 234–47

Fatimah, Siti., Amal, Azizah., and Nilawati, Alia, ‘Merdeka Bermain dengan Ingkung Bebek pada Kelompok B3 di TK Al Hikmah Bontang’, Jurnal Profesi Kependidikan, 2.1 Apr (2021)

Krogh., Suzanne., and Slentz, Kristine, The Early Childhood Curriculum (Routledge: 2001)

Marlina, Serli., Qolbi, Zahratul., and Putera, Rafhi Febryan, ‘Efektivitas Kemerdekaan Belajar Melalui Bermain Terhadap Karakter Anak TK Baiturrida Kabupaten Padang Pariaman’, Jurnal Imiah Potensia, 5.2 (2020), 83–90

Pan He and Dora Ho, ‘Leadership for School-Based Teacher Professional Development: The Experience of a Chinese Preschool’, International Journal of Leadership in Education, 20.6 (2017), 717–32

Prameswari, Titania Widya, ‘Merdeka Belajar: Sebuah Konsep Pembelajaran Anak Usia Dini Menuju Indonesia Emas 2045’, Seminar Nasional Penalaran Dan Penelitian Nusantara, 1 (2020), 76–86

Ramadina, Evy, ‘Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar’, Mozaic Islam Nusantara, 7.2 (2021), 131–42

Rodd, Jillian, Leadership in Early Childhood (Australia: Allen & Uwin, 2006)

Smith, Philip K, School Leadership (USA: University of Oregon, 1997)

Stover, Susan Larie Sue, Play's progress? Locating play in the educationalisation of early childhood education in Aotearoa New Zealand (Doctoral dissertation: Auckland University of Technology, 2011)

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013)

Supriadi, Oding, ‘Peranan Kepala PAUD dalam Penyelenggaraan Pendidikan Sebelum dan Saat Terjadi Pandemi Covid-19’, Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5.1 (2020), 841–56

UNICEF, Learning Trough Play (USA: UNICEF, 2018)

Usman, Husaini., and Raharjo, Nuryadin Eko, ‘Strategi Kepemimpinan Pembelajaran Menyongsong Implementasi Kurikulum 2013’, Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5.1 (2013), 1-13

Wiranti, Dyah Ayu., Ratnasari, Dita., and Ariawantara, Putu Aditya Ferdian, ‘Implementasi Funing (Fun Learning): Game-Based Learning Platform Dengan Optimalisasi Collaborative Governance Di Era New Normal Sebagai Upaya Menyukseskan Merdeka Belajar’, Lomba Karya Tulis Ilmiah, 2.1 (2021), 57-70

Wood, Elizabeth Ann, ‘Free Choice and Free Play in Early Childhood Education: Troubling the Discourse’, International Journal of Early Years Education, 22.1 (2014), 4–18

Published
2022-09-28
How to Cite
Putri, N., Jolaekha, J., & Latiana, L. (2022). Strategi Kepala Taman Kanak-Kanak dalam Persiapan Implementasi Konsep Merdeka Bermain. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(2), 121-133. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i2.132

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.