Hakikat Kepemimpinan dan Tipe-Tipe Kepemimpinan Pendidikan

THE NATURE OF LEADERSHIP AND TYPES OF EDUCATIONAL LEADERSHIP

Authors

  • Sari Rahayu STAIMA Cirebon
  • Ike Kurniati UNINUS Bandung
  • Iis Suryani UNINUS Bandung
  • Didin Wahidin UNINUS Bandung
  • Hendi Suhendraya Muchtar UNINUS Bandung

DOI:

https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i2.141

Keywords:

Leadership, Types of Leadership, The Nature of Leadership, Educational Leadership

Abstract

Leaders are the most important and decisive in an organization or any small institution. its existence is a necessity in the midst of a diverse community, considering that a leader is a person who can be accepted by all group members or at least by group members. The figure of a leader can be said to be at the top of the pyramid in an organization or an institution. This research method is qualitative with descriptive-analytic method and library research as its approach. In other words, the main sources in this research are books, articles, and other reading sources related to the theme of the nature of leadership and the types of leadership in education. The results of this study indicate that in the context of education, democratic type leadership, authoritarian leadership, free leadership (laissez faire), charismatic leadership, fatherly leadership and expert leadership. The six types are determined by many factors, such as psychology, economics, knowledge, politics, and others

ABSTRAK

Pemimpin merupakan entitas terpenting dan menentukan dalam sebuah organisasi maupun institusi sekecil apapun. Keberadaannya merupakan sebuah keniscayaan di tengah komunitas yang beragam, mengingat sosok pemimpin adalah orang yang dapat diterima oleh semua anggota kelompok atau setidaknya oleh mayoritas anggota kelompok. sosok pemimpin dapat dikatakan berada dalam sebuah puncak piramida dalam organisasi atau sebuah lembaga. Metode Penelitian ini bersifat kualitatif dengan metode analisis-deskriptif dan studi literatur (library research) sebagai pendekatannya. Dengan kata lain, sumber utama dalam penelitian ini adalah buku, artikel, maupun sumber bacaan lain yang berhubungan dengan tema hakikat kepemimpinan dan tipe-tipe kepemimpinan Pendidikan. Hasil Penelitian ini menunjukkan Dalam konteks Pendidikan, tipe kepemimpinan demokratis, kepemimpinan otoriter, kepemimpinan bebas Bebas (laissez faire), kepemimpinan Kharismatik, kepemimpinan kebapakan dan kepemimpinan ahli. Enam tipe tersebut ditentukan oleh banyak factor, seperti psikologi, ekonomi, pengetahuan, politik, dan lain-lain

Additional Files

Published

2022-09-28

How to Cite

Rahayu, S., Kurniati, I., Suryani, I., Wahidin, D., & Muchtar, H. S. (2022). Hakikat Kepemimpinan dan Tipe-Tipe Kepemimpinan Pendidikan: THE NATURE OF LEADERSHIP AND TYPES OF EDUCATIONAL LEADERSHIP. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(2), 187–198. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i2.141