Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Nilai-Nilai Pluralisme Agama Perspektif Islam

  • Gilang Maulana Jamaludin Universitas Majalengka
  • Dede Nurhayati Universitas Majalengka
  • Nuruddin Araniri Universitas Majalengka
Keywords: Agama, Pluralisme

Abstract

This paper discusses the strategy of Islamic religious education teachers in their efforts to instill the values of religious pluralism at SMP PGRI 1 Haurgeulis, Indramayu Regency with an Islamic perspective. This paper focuses on exploring the efforts and ways of Islamic religious education teachers in instilling the value of religious pluralism in various religious, cultural, racial, and ethnic backgrounds of students in the school, with the aim of building and creating integration wrapped in tolerance. Data sources were obtained through observation and unstructured interviews during July 2022.  The differences in religious and ethnic backgrounds that exist in each individual of the school community are then addressed, realized and harmonious schools. However, actually the awareness of plurality should not only exist in teachers or teaching staff, but also must be instilled in every student, so that students not only know that they also know the values hidden behind the reality of religious pluralism in their school and in turn they are able to actualize it in the form of daily behavior

ABSTRAK

Tulisan ini membahas mengenai strategi guru pendidikan agama Islam dalam upayanya menanamkan nilai-nilai pluralisme agama di SMP PGRI 1 Haurgeulis Kabupaten Indramayu dengan perspektif Islam. Tulisan ini berfokus menelusuri upaya dan cara guru pendidikan agama Islam dalam penanaman nilai pluralisme agama di berbagai latar belakang agama, budaya, ras, dan suku para siswa yang berada di sekolah tersebut, dengan tujuan membangun serta menciptakan integrasi yang dibalut dengan toleransi. Sumber data diperoleh melalui hasil observasi dan wawancara tak terstruktur selama bulan Juli 2022.

Perbedaan latar belakang Agama dan etnis yang terdapat pada masing-masing individu masyarakat sekolah tersebut kemudian disikapi, disadari serta sekolah yang harmonis. Akan tetapi, sebenarnya kesadaran akan kemajemukan itu seharusnya tidak hanya ada pada guru atau staf pengajar saja, melainkan juga harus ditanamkan pada diri setiap peserta didik, sehingga peserta didik tidak hanya tahu bahwa mereka juga mengetahui nilai-nilai yang tersembunyi di balik realitas pluralisme agama di sekolahnya dan pada gilirannya mereka mampu mengaktualisasikannya dalam bentuk perilaku sehari-sehari.

References

Abas, Saehu, ‘Pengembangan Sosiologi Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Husnul Khotimah Kuningan’, Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 1.2 (2018), 159-178

Agustiyani, Tika., Hartati, Tuti., and Amalia, Dita, ‘Sistem Pembelajaran E-learning Menggunakan Metode ADDIE di SDIT Kabupaten Cirebon’, Eduprof : Islamic Education Journal, 4 (2022)

Bahar, Saafroedin, Konteks Kenegaraan Hak Asasi Manusia (Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2022)

Djollong, Andi Fitriani., and Akbar, Anwar, ‘Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Antar Ummat Beragama Peserta Didik untuk Mewujudkan Kerukunan’, Al-’Ibrah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 8.1 (2019), 72–92

Dokumen Sekolah, Profil Sekolah, Data Jumlah Peserta Didik SMP 1 Haurgeulis, diambil pada tanggal 19 Mei 2022

Hick, John, An Interpretation Og Relegion Human Responses to the Transcendent (London: Macmillan, 1989)

Hornby, Albert Sydney, Oxford Advanced Learners’s Dictionory of Current English (UK: Oxford University Press, 1995)

Legenhausen, Muhammad, Pluralitas dan Pluralisme Agama (Jakarta: Shadra Press, 2010)

Ma’mun, Sukron, ‘Pluralisme Agama dan Toleransi dalam Islam Perspektif Yusuf Al-Qaradhawi’, Humaniora, 4.2 (2013), 1–17

Marzuki, Konflik Antar Umat Beragama di Indonesia dan Alternatif Pemecahannya’, in Seminar Tentang Revolusi Konflik (Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta, 2006)

Syafar, Djunawir, ‘Pluralisme Agama dalam Pendidikan (Potret Toleransi Beda Agama di SD Negeri 46 Hulontalangi Kota Gorontalo)’, Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 2.2 (2019)

Yunus, Firdaus M, ‘Konflik Agama di Indonesia Problem dan Solusi Pemecahannya’, Substantia, 16.2 (2014), 217–28

Published
2022-09-28
How to Cite
Jamaludin, G., Nurhayati, D., & Araniri, N. (2022). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Nilai-Nilai Pluralisme Agama Perspektif Islam. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(2), 18-32. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i2.151

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.