The Penggunaan Media Pembelajaran Audio-Visual Berbasis Windows Movie Maker Terhadap Tingkat Pemahaman Materi Sistem Ekonomi
DOI:
https://doi.org/10.47453/eduprof.v3i`1.44Keywords:
movie maker, audio visual, retention of materialAbstract
As the times progress rapidly, technological developments will also accelerate. With the increasing use of computers, teachers can also take advantage of technology in learning activities. One of them is to use the Windows Movie Maker program. The instruments used in this study were questionnaires and tests. Based on the results of the study it can be concluded that the student response to the use of audio-visual learning media based on Windows Movie Maker is quite positive, this is evidenced by the student response criteria of 68.31% which is included in the strong interpretation criteria. Meanwhile, the use of Windows Movie Maker-based audio-visual learning media has had an effect of 41.3% and the rest is determined by other variables. This is evidenced by the significance value of 0.000 where the value of 0.000 <0.05 and the value of tcount is 4.197 with degrees of freedom (dk) n-2 = 27-2 = 25 so that the t table is 2.060. Because the sig value 0.000 <0.05 or ttable (2.060) <tcount (4.197), Ho is rejected. Meanwhile, learning activities using audio-visual learning media based on Windows Movie Maker proved to be better than learning activities that only used conventional media. This is evidenced by the N-gain average value of the experimental class of 0.64, while the N-gain value of the control class is only 0.35.
ABSTRAKSeiring perkembangan zaman yang semakin pesat maka perkembangan teknologi juga akan semakin cepat. Dengan semakin banyaknya penggunaan komputer maka guru juga dapat memanfaatkan teknologi dalam kegiatan pembelajaran. Salah satunya adalah dengan menggunakan program windows movie maker. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan angket dan tes. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa respon siswa terhadap penggunaan media pembelajaran audio-visual berbasis windows movie maker cukup positif, hal ini dibuktikan dengan kriteria respon siswa sebesar 68,31% yang termasuk dalam kriteria interpretasi kuat. Sementara penggunaan media pembelajaran audio-visual berbasis windows movie maker telah memberikan pengaruh sebesar 41,3% dan sisanya ditentukan oleh variabel lain. Hal ini dibuktikan dengan nilai signifikansi 0,000 dimana nilai 0,000 < 0,05 dan nilai thitung adalah 4,197 dengan derajat kebebasan (dk) n-2 = 27-2 = 25 sehingga ttabel sebesar 2,060. Karena nilai sig 0,000 < 0,05 atau ttabel (2,060) < thitung (4,197) maka Ho ditolak. Sementara itu kegitan pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran audio-visual berbasis windows movie maker terbukti lebih baik daripada kegiatan pembelajaran yang hanya menggunakan media konvensional. Hal ini dibuktikan dengan nilai rata-rata N-gain kelas eksperimen sebesar 0,64 sedangkan untuk nilai N-gain kelas kontrol hanya sebesar 0,35.