Manajemen Kurikulum Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi

  • Fidya Arie Pratama IAI Bunga Bangsa Cirebon
  • Rita Sulastini Universitas Islam Nusantara2
  • Sri Handayani Universitas Islam Nusantara Bandung
Keywords: management, education, technology

Abstract

This study aims to identify and describe Information and Communication Technology-Based Education Management. The approach used in this study is a qualitative description. The research was conducted at MI Sabiilul Muttaqin Warugede, Cirebon Regency from January to July 2020. The subjects of the research were school principals and teachers. Meanwhile, the informants are school principals, teachers, and the surrounding community. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. The technique of checking the validity of the data is by using source triangulation. The data analysis technique used an interactive model consisting of data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results showed that: Information and Communication Technology-Based Education Management at MI Sabilul Muttaqin Wargede Cirebon Regency begins with planning, organizing, implementing and supervising. Three management functions based on information and communication technology, namely organizing, implementing, and supervising, information and communication technology is more optimal as the basis of the supervisory process, this supervision process represents the entire management process of implementing information and communication technology systems lies in the planning function, cannot be optimal in using information and communication technology. The solution requires planning without using, namely by meeting in person

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menggambarkan Manajemen Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskripsi kualitatif. Penelitian dilakukan di MI Sabiilul Muttaqin Warugede Kabupaten Cirebon mulai Januari- Juli 2020. Subyek penelitiaan adalah kepala sekolah dan guru. Sedangkankan informannya adalah kepala sekolah, guru, dan masyarakat sekitar. Teknik pengumpulan data menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik pemeriksaan keabsahan data dengan menggunakan trianggulasi sumber. Teknik analisa data menggunakan model interaktif yang terdiri dari pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa : Manajemen Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di MI Sabilul Muttaqin Wargede Kabupaten Cirebon diawali dengan perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan dan pengawasan. Tiga fungsi manajemen berbasis teknologi Informasi dan komunikasi yaitu pengroganisasian, pelaksanaan, dan pengawasan, teknologi informasi dan komunikasi lebih optimal sebagai basis dari proses pengawasan, proses pengawasan ini mewakili seluruh proses manajemen penerapan sistem teknologi informasi dan komunikasi terletak pada fungsi perencanaan, tidak bisa optimal dalam menggunakan teknologi informasi dan komunikasi. Solusinya diperlukan perencanaan tanpa menggunakan, yaitu dengan bertemu secara langsung.

Published
2022-03-31
How to Cite
Pratama, F., Sulastini, R., & Handayani, S. (2022). Manajemen Kurikulum Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(1), 156-164. https://doi.org/10.47453/eduprof.v4i1.126

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.